zondag 19 mei 2013

Faber Castell, Derwent en Prisma Colors


Goedemorgen,

Gisteren heb ik op het Kleuren met potloden blog een proefje
gepost met de 3 verschillende merken potlood.

Ik heb 3x het zelfde afdrukje genomen 
geprint op DCP papier en dit gekleurd in dezelfde 
kleurstellingen maar met de verschillende potloden.
Derwent Coloursoft, Faber Castell, en Prisma Colours.

Om een eerlijk resultaat te houden zijn de afbeeldingen
met alleen het potlood gekleurd zonder gebruik te maken
van doezelaars en Terpentine.
Heb ook heel bewust geen kaart om de afbeeldingen gemaakt
om het resultaat neutraal te houden, en een kaart
beïnvloed altijd. 
Nu komt er nog wel een kaart omheen en die zal ik t.z.t 
posten.


Faber Castel
Gebruikte kleuren:
Broek 246 152 145 157
Trui: 174 168 170 278
Haar: 177 283 182 280 179
Huid: 188 189 132 192




Prisma Colours
Gebruikte kleuren:
Broek: 120 1074 911 1083
Trui: 132 1008 956
Haar; 1082 947 943 1083
Huid: 1093 939 927 929



Derwent Coloursoft
Gebruikte kleuren:
Broek: 260 270700
Trui: 350 340 360 700
Haar: 640 630 600 590
Huid: 170 580 560 100


Nu moet ik eerlijk bekennen dat wanneer ik ze hier op mijn buro
naast elkaar zie liggen je nagenoeg weinig verschil kan zien.
Al voel je wel ter degen verschil als je aan het werk bent,
zeker wanneer je achter elkaar door kleurt van 
het ene merk naar het andere merk. 
Ook merk je heel veel verschil in het aanbrengen van de schaduwen en 
het contrast in de afbeelding.
Dit werkt bij de Faber Castell potloden veel makkelijker dan bij Derwent
Komt denk ik ook wel dat Faber en Prisma meer kleuren hebben waardoor
het makkelijker is een lichte en een donkere kleur te vinden.

Faber Castel 120 kleuren
Prisma pencils 150 kleuren
Derwent 72 kleuren

Faber Castell geeft het meeste kleur pigment af op DCP papier
Faber Castell blend het mooiste en geeft het makkelijkste diepte en schaduwen.
Ook is Faber Castell iets zachter in gebruik.
Met Prisma kleur ik persoonlijk niet echt prettig op DCP papier, vind het papier iets
te hard voor het potlood, waardoor ik denk dat het potlood minder makkelijk 
zijn pigment afgeeft.
Derwent kleurt wel goed op DCP papier maar bevat wat minder pigment 
dan de andere 2 merken. Derwent heeft wel een redelijk zachte kern, harder dan Faber.
Bij Derwent blijf je makkelijker de Potlood streepjes zien.
Prisma heeft dit minder en Faber kan je helemaal weg krijgen zonder doezelaars.
Wil je de potloodstreepjes helemaal weg krijgen bij Prisma en Derwent heb je 
doezelaars en terpentine nodig.

Faber CastellPrisma ColoursDerwent Coloursoft
Aantal kleuren12015072
Pigmentveelminderminst van deze 3
Harde kernerg zachtwat harderzacht
Geschikt voor DCPJaNee (persoonlijk)Ja
Blijf je potloodstrepen zienNeeJaJa
Doezelaar & Terpentine nodighoeft niethoeft niethoeft niet

Wil je zelf het verschil ervaren zondag 2 juni is er weer een workshop 
kleuren met potloden in Gorssel.
In deze workshop leer je hoe je kunt kleuren met potloden,
het aanbrengen van contrasten en schaduwen.
Het gebruik van doezelaars en geurloze terpentine.
Je kleurt meerdere afdrukjes in zodat je goed leert kleuren met de potloden.
Kortom een technieken workshop, er word geen kaart gemaakt. 
Tevens is er de mogelijkheid het verschil te ervaren tussen
de 3 grote merken potloden. 
opgeven kan per email.

Ik hoop dat ik je zo een idee heb kunnen geven over de 3 grote merken
van dit moment in de hobbybranche.
Het is natuurlijk wel gebaseerd op mijn persoonlijke interpretatie,
wat ik prettig vind wil niet zeggen dat dit voor jou ook geld.
En zoals Hanny al opmerkte op het Kleuren met Potloden blog het
blijft oefenen. 



post signature

10 opmerkingen:

manon's kaartenhoekje zei

wat super zeg wat een mooi overzichtje zo....

groetjes manon

Colinda zei

Dank je wel voor de uitleg! Lijkt me erg leuk om de verschillen eens te voelen!
Een gezellig weekend, Colinda

janieworkum zei

Je hebt alle kaart prachtig ingekleurd. super
groetjes Janie

Aartje zei

Wat een handig overzicht heb je ervan gemaakt Lydia. Zo is het voor iedereen duidelijk.
Groeten, Aartje
P.s. De afbeeldingen zijn alle 3 prachtig ingekleurd.

jolanda zei

je hebt de afdrukje mooi gekleurd.
Heb de derwent potloden en soms trekt het wel om de andere ook uit te proberen, maar vond de derwent al duur genoeg in aanschaf.

Maris zei

heel mooi en knap gekleurt

corryskaart zei

hoi lydia
dank je voor de duidelijke uitleg en nu blijkt dat mijn keuze voor de FABERpotloden toch de beste is,hihi
groetjes van corry

Anita Meijer zei

Wauw Lydia wat zijn ze alledrie schitterend geworden, het is dat je uitleg geeft dat de ene potlood fijner kleurt dan de ander want aan de ingekleurde afbeeldingen is het niet te zien, echt supermooi.
Liefs van Anita

Gerrina zei

Heel duidelijk jou uitleg! Ik blijf voorlopig gewoon maar eerst ´ns oefenen voordat ik een keuze maak en meer aanschaf... Wel komen ze vaker op m´n blog terecht... Fijn weekend verder,Gerrina

Els zei

Een gave uitleg zo met potloden kleuren en ik heb er geen verstand van maar de eerste lijkt mij de mooiste zo te zien. Toch erg leuk om dit te zien.
groetjes, Els