vrijdag 29 januari 2010

Copic Marker

Ik heb al een paar keer de vraag gekregen over de markers wat nu het verschil is tussen de verschillende uitvoeringen en punten maar ook welke kleuren het best aangeschaft kunnen worden bij een 1e aankoop.
Het word een heel verhaal en ik zal proberen het zo beknopt mogelijk uit te leggen.

Copic markers zijn op markers op alcoholbasis en zijn daardoor heel geschikt voor het inkleuren van onze stempel afdrukken. Ze zijn verkrijgbaar in 4 uitvoeringen en een navulling.

Sketch markers (deze zijn ovaal) zijn verkrijgbaar in 334 kleuren



Deze Copic heeft een Brush punt en een Broad punt (plat en iets breder) De Brush punt is ideaal voor het inkleuren, de Broad punt is ideaal bij Kalligrafie of het inkleuren van grotere oppervlakten.

Copic markers (deze zijn vierkant) verkrijgbaar in 214 kleuren



Deze Copic heeft een Broad punt (dikke brede) en een dunne punt. Aanvullend zijn er zeven verwisselbare punten voor diverse gebruiksdoeleinden 

Ciao Markers (deze zijn rond) verkrijgbaar in 144 kleuren
Ook deze stift heeft een Broad punt en een Brush punt. Deze stift is qua inhoud wat kleiner als haar 2 anderebroers en daardoor voordeliger in aanschaf.

Copic marker wide deze heeft een superbrede punt van 21 mm en is driemaal breder dan die van de klassieke COPIC marker, is zeer stevig, maar produceert toch een zachte, vloeiende en gelijkmatig gekleurde pennenstreek. Ook kunnen middelbrede en smalle streken worden getrokken door de marker in een andere stand te gebruiken. Deze stiften worden vooral gebruikt voor grote projecten en is niet echt geschikt voor onze stempelafdrukken. Toch wilde ik hem wel even noemen.


Voor het inkleuren van stempelafdrukken maakt het niet zo heel veel uit voor welke stift je kiest. Sketch, Ciao of standaard. De kleuren zijn van de stiften zijn gelijk, dus b.v. R20 is bij alle 3 de uitvoeringen het zelfde. Alle 3 de stiften zijn navulbaar, bij de Sketch en vierkante stiften kan je de punten verwisselen.

Hoe kleur je in met Copics. Inkleuren kan op heel veel verschillende manieren. Daar is al heel veel over geschreven en over gefilmd, als je bij youtube gaat zoeken vind je heel veel documentatie.
Ook ik ben een hobbyist en kan je alleen maar vertellen hoe ik met deze stiften werk. Misschien vind je dit helemaal niets, of misschien juist wel. Probeer gewoon eens wat en ontwikkel zo je eigen stijl c.q. techniek.

Voor het inkleuren met Copics gebruik ik DCP papier van Claire Fontaine. Aangezien ik een type wat niet direct iets geloofd voordat ik het zelf geprobeerd heb, heb ik ook op ander papier en op correspondentie kaartje gekleurd. Op dit papier heeft de inkt toch de neiging om te gaan vloeien.

Dus DCP papier en Memento inkt (versafine inkt gaat ook vloeien)

In principe kan je met 1 kleur een afdruk inkleuren en toch diverse kleur tonen creƫren. Als je 1 streep trekt geeft de stift een lichte kleur, hoe vaker je eroverheen trekt hoe donkerder de kleur. Wanneer je de kleur donkerder wilt hebben laat ik hem altijd even drogen. Dit gaat heel snel. Op mijn kaartjes van de zwangerschap heb ik 1 stift gebruikt.

Bij het inkleuren maak ik een draaiende beweging om zoveel mogelijk strepen te voorkomen. Als je vaker over het zelfde plekje gaat verzadigd het papier, je ziet dan dat de inkt heel mooi egaal word.

Dit verschijnsel zie vaak als je de kleur donkerder wilt.

Als je 2 kleuren hebt, 1 lichte en 1 donkere en je wilt een middenkleur hebben, kan je met de punt van de lichte stift kleur nemen van de donkere stift en deze zo mengen. Door de punt tegen de donkere punten te strijken. Als je klaar bent veeg je op een rest stukje de punt schoon.

2 kleuren mengen kan ook door eerst de lichte kleur aan te brengen op papier dan de donkere kleur er overheen aan brengen, vervolgens ga je met de lichte kleur weer eroverheen om zo de kleuren te mengen.

Ik begin altijd met de lichte kleur en werk dan naar donker ook begin ik aan de buitenkant en werk ik naar binnen.

Dan is er nog de blender niet te vergeten. Wanneer je met de blender over de kleur heen gaat word hij wat lichter, dit doe ik vooral bij het haar, zo breng ik dan wat accenten aan in de haarkleur. Maar als je net even langs het randje gegaan bent kan je dat ook weer herstellen met de blender. Dit heb ik nog niet met zwart geprobeerd maar met lichte kleuren werkt dat heel goed.

Als je mij vraagt welke kleuren ik zou adviseren kom ik op onderstaande uit.
E57 E53 E35 E50 E51
G21 G85 G99 G07
YG23 YG53
Y11 Y17 Y21
YR04 YR18
R27 R20 R32
RV10 RV21 RV17
V6 V12
BV08 BV02
B00 B02 B26 B93
BG34 BG15
W3 0

Ook is een standaard set te koop, dit een box met 36 stiften. De kleuren die in deze box zitten zijn:
0,100,C1,C3,   E50,E53,E21,E31,E35,E57,   R20,R22,R2,    RV10,RV2 1,RV13,
Y11,Y15,Y17,    YG11,YG23,YG67,    G21,G94,   B00,B02,B05, B93,B97,
BG10,BG15,   V000,V12,V15,  BV02,BV04

Je hebt dan van alle kleuren wat en tussentonen kan je mengen.
Ik hoop dat je een beetje wijs kunt worden uit mijn uitleg, mocht je nog vragen hebben, mag je me altijd mailen. uiteraard sta ik ook open voor je tips.

Liefs

3 opmerkingen:

Inge zei

helemaal top lydia!
wat een duidelijke uitleg.
heel erg bedankt!!!

liefs inge

Inge zei

hoi lydia,
vandaag ben ik naar de pipoos geweest en heb daar wat verschillende kleurtjes gekocht van de ciao copic marker. (was ook de enige die ze hadden trouwens) nu kan ik dus aan de slag het weekend.
wat een kleuren hebben ze ervan zeg...pfffff...ik was blij dat ik een beetje een leidraad bij mij had! heb vanmorgen nog gauw even jou goede raad opgeschreven voor wat advies/kleuren.
nogmaals bedankt voor je duidelijke uitleg!
groetjes inge

Marian zei

Bedankt voor je uitleg. Kom op jouw site door google Heb net een set markers gekocht via marktplaats dus moet nog veel leren Nu nog kijken waar ik het beste markers kan bijbestellen heb jij een tip hiervoor
Wordt natuurlijk je volger
Hartelijke groet Marian